Eerste minister Charles Michel bezoekt de Alstom-site in Charleroi
Vandaag bracht eerste minister Charles Michel, in het gezelschap van François Bellot, federaal minister van Mobiliteit, Pierre-Yves Jeholet, Waals minister van Onderzoek en Tewerkstelling een bezoek aan de installaties van het Belgische filiaal van de Alstomgroep in Charleroi.
Alstom stelt in Charleroi meer dan 1100 mensen tewerk in twee expertisecentra, het ene voor signalisatiesystemen en het andere voor tractiematerieel en hulpomzetters. De voorbije twee jaar is de omzet van de site met 20% gestegen en nam het aantal medewerkers met 20% toe als gevolg van de ontwikkeling van de activiteiten en de toename van de orders. Het jaar 2017-2018 zou deze groei moeten consolideren.
Het tractie-expertisecentrum heeft onlangs de O&O-verantwoordelijkheid gekregen op het gebied van tractie voor het tramassortiment, waarvan het vlaggenschip, de Citadis, wordt verkocht in 50 steden over de hele wereld. Met zijn knowhow op het gebied van metro's, waarvan de site de meeste ontwikkelingen tot ver buiten de Europese grenzen uitvoert, is Charleroi vandaag het tractie-expertisecentrum voor alle stedelijke spoorwegsystemen.
Ook het expertisecentrum voor ETCS-signalisatie blijft zeer actief. Eind 2017 heeft Alstom de ICE-hogesnelheidstreinen van Deutsche Bahn uitgerust met de nieuwste ETCS-versie (Baseline 3), waardoor de verbinding Berlijn-München vandaag nog maar 4 uur bedraagt, tegenover 6 uur vroeger. De Alstom-site in Charleroi heeft in een vijftiental landen treinen uitgerust met ETCS-systemen, onder meer voor SBB (Zwitserland), OBB (Oostenrijk) en onlangs de NMBS. Het Europese ETCS-systeem garandeert de veiligheid en de interoperabiliteit van de treinbewegingen.
De ontwikkeling van de site is verbonden aan een sterke O&O-activiteit, zowel voor tractie en hulpomvormers als voor signalisatie. De ploegen gaven de eerste minister en zijn delegatie uitleg over de recente ontwikkelingen van de site, onder meer een nieuw tractiesysteem voor de Chinese metro’s, SIC-omvormers SIC [1], die het voordeel bieden van een lager energieverbruik en een beperkter ruimtebeslag. In het kader van een beter beheer van het energieverbruik hebben de teams van Alstom in Charleroi ook het HESOP-station ontwikkeld, dat de remelektriciteit op de tram- en metrocircuits en op de grote spoorlijnen recupereert en terugstuurt naar het elektriciteitsnet, waardoor het energieverbruik met 20% afneemt. Dit systeem wordt toegepast op de metro’s van Londen, Milaan en Riyad, alsook op de tram van Sydney en binnenkort op de tram van Milaan.
“Wij zijn erg blij dat we de eerste minister en zijn ministers een Belgische knowhow te kunnen voorstellen die niet alleen een goed exportproduct is maar eveneens een innoverende en betrouwbare oplossing biedt voor de mobiliteitsuitdagingen waarmee België wordt geconfronteerd”, aldus Marcel Miller, de directeur van Alstom in de Benelux.
Over Alstom
Als promotor van duurzame mobiliteit ontwerpt en verkoopt de firma Alstom systemen, apparatuur en diensten voor de transportsector. Haar portfolio omvat een volledig gamma oplossingen (van hogesnelheidstreinen tot metro’s, trams en e-bussen), gepersonaliseerde diensten (onderhoud, modernisering etc.), alsook infrastructuur-, signalisatie- en digitale-mobiliteitsoplossingen. Alstom positioneert zich als wereldleider op het gebied van geïntegreerde transportsystemen. In 2016/17 realiseerde het bedrijf een omzet van 7,3 miljard euro en boekte het orders voor 10 miljard euro. Alstom, met hoofdkantoor in Frankrijk, is aanwezig in meer dan 60 landen en heeft momenteel 32 800 medewerkers in dienst.