De continuïteit van de spoorvervoersdienst van personen waarborgen in geval van staking
De Ministerraad heeft in eerste lezing het wetsontwerp houdende organisatie van de continuïteit van een treindienst in geval van staking goedgekeurd.
Het wetsontwerp tot waarborging van de continuïteit van de spoorvervoersdienst van personen in geval van staking vormt een initiatief van de regering, ingevolge het uitblijven van een paritair akkoord op het niveau van de Belgische Spoorwegen.
Er is prioriteit gegeven aan het sociaal overleg, maar dat heeft jammer genoeg geen oplossing opgeleverd, ook al heeft het overleg tussen de spoorverantwoordelijken en de vakbonden twee jaar de tijd gekregen.
Het basisprincipe blijft een efficiënt sociaal overleg dat via alle middelen moet beletten dat het ultieme wapen wordt ingezet, namelijk de staking. Enkel via de dialoog kunnen spanningen worden vermeden.
Minister François Bellot: “In december had ik aangekondigd dit dossier weer in handen te nemen, overeenkomstig het regeerakkoord en na twee jaar onderhandelingen tussen de vakbonden en de werkgevers van het spoor, zonder resultaat. In dit gevoelige dossier is het mijn voortdurende bekommernis om een evenwichtig voorstel op te stellen dat het stakingsrecht respecteert maar ook het recht om te werken verdedigt.
Ik ben opgezet met het resultaat en ik hoop dat iedereen tijdens het traject van dit ontwerp, eerst in het parlement en vervolgens in de praktijk, hetzelfde evenwicht voor ogen zal hebben.”
Eerste minister Charles Michel: “De staking is een mislukking maar het recht op mobiliteit om naar het werk of naar school te gaan of zich te verplaatsen, is van essentieel belang voor wie niet over een voertuig beschikt. Dit wetsontwerp vertrekt van het principe dat een openbare dienst permanent, regelmatig en ononderbroken moet kunnen worden gegarandeerd, zonder dat het stakingsrecht wordt geschonden. Het systeem zal regelmatig worden geëvalueerd.”
De tekst zal binnenkort worden voorgelegd aan de Raad van State en vervolgens aan het parlement.